Türklerin Anadolu'da ilk yerleştiği yerlerden biri olan Kars'ın yerel müziğinde Anadolu sazlarının yanı sıra Asya ve Kafkas ülkelerinde çalınan enstrümanlar da kullanılır, melodilerde benzer motiflere rastlanır.
Kars'ta 18. yüzyıldan itibaren halk müziği ve sanat müziği çalışmaları başlar. Azerbaycan ve Gürcistan'dan karşılıklı sanatçıların gidip gelir. Çıldırlı Âşık Şenlik 1870'li yıllardan itibaren sazı ve sözü ile bölgede adını duyurur. Sanatını komşu ülkelere, İran ve Azerbaycan'a taşır.
Kars'ta ilk bilimsel çalışma 1937 yılında Ahmet Adnan Saygun'un derlemeleriyle başlar. Daha sonra kısa bir duraklama dönemi geçirir. Ardından Aşık Dursun Ceylani, Kurbani Kılıç, İsmail Başaran, İbrahim Yıldırım, Şahin Kara Şahin gibi ozanlar Kars Halk Müziğine katkıda bulunmayı sürdürürler. Bazı Kars türküleri Muzaffer Sarısö-zen tarafından derlenir.
1963 yılında Kars'ta TRT tarafından halk müziği çalışmaları başlatılır. Şahin Kara Şahin koro kurar, çok sayıda türkü derler ve halk müziği repertuarına dâhil eder. Bu dönemde gerek Halk Müziği Merkezi'ndeki"Doğudan Sesler Korosu" çalışmalarında gerekse TRT'de "Serhattan Sesler" korosunun çalışmaları sırasında birçok Kars türküsü derlenir, repertuara alınır ve icra edilerek yurt geneline yayılır.
Yakın geçmişte Âşık Murat Çobanoğlu, Âşık Şeref Taşlıova gibi sanatçılar sayesinde Kars müziği etkinliğini sürdürür. Âşıklarımız 14 perdeli saz ile türkülerini çalarken, daha sonra 24 perdeli icra gücü gelişkin olan bağlamaya geçerler. Böylece eksik olan bazı komalar da giderilmiş olur. Kars'ta yerel sazlar içinde tulum, balaban, akordeon, saz, na-ğara, zurna, tar, mey ve davul bulunur. Bu enstrümanlardan bazıları Kafkas kültüründen bölgemize geçmiştir. Akordeon ve klarnet bu bölgenin bölgesel çalgıları değildir.
SAZLAR KOPUZ
Azerbaycan da yaygın olan bu saz Türkiye'de özellikle Kars'ta kullanılır. Mi perdesinden itibaren la sesine kadar perdelerin çoğu bulunur. Çeyrek komalar ve yarım sesler pek görülmez. 13 ve 18 perdeli olabilir. Bölgedeki tanınmış âşıklar 13 perdeli divan veya kopuz kullanırlardı.
TAR
Azerbaycan, İran, Gürcistan ve Türkistan'da yaygın olarak kullanılan tar Kars bölgesinde de çalınır. Gövdesi ortadan boğumlu iki tekne biçimindedir Genelde dut ağacından yapılır ve üstüne sığır yüreğinin zarı veya balık derisi gerilir. Sesinin güçlü çıkması için vur-guç denilen kemikten yapılmış mızrap kul-
Tarda iki grup tel vardır. İlk grup ezgilerin çalındığı teller diğerleri ise kök ve zenk U-lli'ndir. kok U-lln- m.ıLınıLiM -otv dı'ıiMk seslere akort edilir. Zenk teller ise genelde dem tutmak için kullanılır.
KEMANE
Türkiye'de yaygın olarak kabak kemane sekli bilinen bu saz, Kars'ta ağaç gövdelidir. Üstüne sığır yüreğinin /.arı gerilmiştir, dört tellidir ve yay ile çalınır,
BAĞLAMA
Yaygın olarak saz adıyla bilinir. Boylarına göre cura, tambura ve divan sazı olarak gruplanır, Kars bölgesinde genelde uzun saplı bağlama çalınırken, kısa saplı bağlama da son zamanlarda yaygın olarak kullanılır.
MEY
Üflemeli saz olan mey üç parçadan oluşur. Gövde, kamış ve kıskaç. Gövdenin erik ağacından yapılanı makbuldür. Önde yedi delik, arkada ise bir delile olmak üzere sekiz deliği vardır. Kamış nefesi gövdeye ildir, Kıskaç kamısın ü/erine geçirilir, sesi akım etmeye yarar.
BALABAN
Ağzı ve gövde kalınlığı meyinkinden daha geniş olan balaban mey ile aynı alet olarak tanınır. Aralarındaki lark yarım sestir. Balabanın iki dilli olanlarına da rastlanır.
ve kesik çizgiler genelikle Kars ve Azerbaycan bölgesi çizgileridir. Haç, kelebek ve göz boncuğu desenleri ise genel olarak Ermeni, Gürcü ve Lezgi desenleridir. Bu desenler Kafkasyada bulunan her ülkede üretilen halı desenlerinde kültürel zenginliğin bileşkesi olarak görülür.
DAVUL
Kars'ta düğünler ve diğer törenler, daha çok kapalı yerlerde yapıldığından, büyük meydan davullarına pek rastlanmaz. Davulun parçaları, ana gövdeyi oluşturan kasnak, derinin gerildiği çember, iki taraflı gerilen deri, akord etmeye yarayan gergi kancalar ve bağ ipleridir. Davul omuza asılır, sağ eldeki tokmak, sol eldeki çırpı çubu-ğuyla çalınır.
NAĞARA
Davulun küçüğüdür. İki elle çalınır. Sağ el davul sesini, sol el ile birlikte kenara vurulduğunda ise ritim sesini verir. Bölgede def yerine de kullanılır.
KOŞA NAĞARA-ÇİFTE NAĞARA
Gövdesi ağaçtan veya metalden yapılır. İki parçadır, çubukla çalınır.
ZURNA
Nefesli sazdır. Sert olan her ağaç kullanılır.Ancak makbul olanı erik ağacından yapılandır. Kars ve çevresinde orta boy zurna yaygındır. Ağız tarafı dar, uç tarafı bir yumurta girecek kadar geniştir. Sekiz ses deliği bulunur.
TULUM
Keçi veya oğlak derisinden yapılan üflemeli bir sazdır. Üfleme kısmına sibop yerleştirilir. Koltuk altına alınarak nefesle şişirilen tulumun içindeki hava çalma kısmına sevk edilir. Kamış dilleri olan ve ses delikleri bulunan tahta çalma kısmından çıkan sesler melodiyi oluşturur.
Kars bölgesinde genellikle hayvancılığın fazla olduğu köylerde ve ilçelerde çalınır.
AKORDEON VE GARMON
Akordeon, körüklü enstrümandır. Beş parmakla çalınır. Kars'ta akordeon, Artvin'de fisgermon denir.
Garmon dört parmakla çalınır, Akordeon gibi Türk müziğinin özelliği olan yarım ve çeyrek sesleri çıkaramaz. Kars ve bölgesinde yaklaşık yüz yıldır kullanılır.
KAVAL
Tahtadan yapılan üflemeli bir sazdır. Kars ve bölgesinde dilli ve dilsiz olmak üzere iki türü çalınır.
Dilli kavalın önde altı arkada bir deliği vardır, genellikle çobanlar tarafından kullanılır. Dilsiz kavalın ise önde yedi arkada bir deliği bulunur. Daha çok şehir merkezinde rastlanır.
Kars müzikleri
Posted on
by Web Sehir
Kaydol:
Comment Feed (RSS)
Özel Arama